Budapest útjain száguldó gyermekrohamkocsit mindenki ismeri. Gyerek, felnőtt tudja, hogy az a nagy dobozos, szirénázó autó éppen egy életveszélyes állapotú kisgyermeket szállít a kórházba. De azt kevesen tudják – még az autórajongók sem - hogy belül mi van! Mitől egyedülálló a gyermekrohamkocsi, milyen követelményeknek kell megfelelnie, milyen részei vannak.
Ezt szeretnénk bemutatni úgy, hogy végigkövetjük az új gyermekrohamkocsi gyártási folyamatát. Megtudhatjuk, milyen fázisai vannak a gyártásnak, hol, hogyan és milyen eszközökkel építi több nemzetközi mérnökcsapat, milyen anyagokat és eszközöket raknak bele ahhoz, hogy speciálisan gyermekmentésre legyen alkalmas. Itt találhatsz fotókat a gyártósorról, videókat és érdekességeket egyedi gyártmányú alkatrészekről.
Ha érdekesnek találod és szeretnéd végigkövetni a gyermekrohamkocsi gyártását, gyere vissza oldalunkra minden héten, hogy megtudd, mi történt az autóval a legutóbbi tudósítás óta. Április végén pedig megnézheted teljes valójában!
Tartalék gyermekrohamkocsira azért van szükség, hogy ha a 24 órás szolgálatban lévő kocsi lerobban, azonnal indulhasson a másik.
A jelenlegi gyermekrohamkocsink, amely Budapesten teljesít szolgálatot négy éves, a tartalék kocsi pedig elmúlt hét. A hét éves kocsi idős, sok a futott kilométer benne, fáradt. Nem csoda, csak 2010-ben Budapesten 1596 esethez riasztották a Szent Márton Gyermekmentő Szolgálatot! Így hát eljött az ideje egy új gépjármű beszerzésének.
Az elmúlt 12 év tapasztalata alapján magas elvárásaink voltak a típus kiválasztásakor. A biztonság, a kényelem, az optimális eszköz-elhelyezhetőség és a súly fontos szempontok voltak. Azt szerettük volna, ha az Országos Mentőszolgálat kötelékében olyan autó teljesítsen szolgálatot, amelynek kifogástalan műszaki adottságai vannak és első osztályú betegellátást képes teljesíteni.
Biztonsági felszerelés: ABS, ESP, ASR, EBD, 6 légzsák és menetstabilizátor
A megrendelt rohamkocsi alaptípusa Mercedes-Benz 519 CDI típusú alváz. Az alváz a vezetőfülkét és váznyúlványt tartalmazza. Az autó műszaki tulajdonságai, megjelenése, és felkészültsége példátlan a magyar mentésügyben, de Közép-Európában is igen ritka. Az építés folyamata egyedülálló, hiszen az igények is azok voltak. A tervezett 5 tonnás össztömeghez hátsó ikerkerék dukál. Megerősített futómű, fékrendszer és minden menetbiztonsági felszerelés megtalálható benne.
A vezetőfülkében és a betegtérben is egyedülálló, központi érintőképernyős panel található. Az osztott panel lehetővé teszi, hogy egyszerre lássa a betegtérben lévő ápoló és a sofőr is az elektronikus fogyasztóeszközök illetve egyéb rendszerek állapotát. Pl.: oxigénpalackok töltöttsége, akkumulátorok állapota, hőmérséklet, megkülönböztető jelzések és kárhelylámpák működése, stb.
A WAS Európa vezető mentőautó gyártó cége, az általunk rendelt modellt a 2010-es fulldai mentőkiállításon mutatták be.
A végleges jármű nemzetközi kooperatív munka eredménye. A düsseldorfi Mercedes gyárból kikerült alvázat az észak-németországi Wietmarschenbe szállítják, a német WAS - Wietmarscher Ambulance Group üzemébe, ahol a konténer felépítményt szerelik rá.
Maga a felépítmény egy egyedülálló konstrukció, mint műszaki, mint biztonsági, mint betegellátási szempontból. A konténer óriási előnye, hogy egy ilyen felépítmény három bázisjárművet is kiszolgál. Ez azt jelenti, hogy ha az első alváz alatta elhasználódik, akkor a következő két alvázra is vissza lehet építeni. Bár az autó egyedi konstrukció, alkalmazkodni kell a szabványokhoz. Ezek az előírások rendelkeznek arról, hogy az autóban mik a standardok, kellően biztonságos-e, az ülő és fekvőhelyek környékén mekkora ergonómiai teret kell hagyni, baleset esetén mekkora erőhatásnak kell ellenállnia a bútorzatnak.
A mentőben végzett munkához hely kell, a berendezésnek el kell férnie és rögzíteni kell minden szállítandó eszközt. A jelenleg futó autónkhoz képest az új kocsiban nagyobb a betegtér. A konténer felépítmény bebútorozásához az autót a lengyelországi Torunba szállítják, ahol az utolsó munkálatokat végzik el rajta. Itt kerülnek az autóba az eszközök falitartói, a bútorok, a pneumatikus hordágyasztal, a légkondicionáló berendezés, illetve a munka befejező részeként, a különleges fényvisszaverő UV matricázás.
Nem ejtettünk még szót az autó mindenki számára ismerős megkülönböztető jelzéséről. A látványos kéklámpák megrendelésekor a budapesti forgalomra fókuszáltunk. A legkorszerűbb megkülönböztető jelzések már nem forgó és villanócsöves lámpákkal működnek. Az autó minden fényt kibocsátó egysége ledes diódás fényforrás, beleértve a biztonságos munkát garantáló kárhelylámpákat is. A korszerűsítés ezen a téren azért is fontos, mert a ledes lámpák energiafelhasználása költséghatékony, így pakolás közbeni üzem során is kíméli az akkumulátort.
Még két nagy újítás: az egyik a nagylátószögű kamera, ami 170 fokban látja a haladó rohamkocsi környezetét és baleset vagy egyéb hiba esetén rögzíti a képet. A másik korszerűsítés a kulcs nélküli üzem, ami lehetővé teszi, hogy a gépjármű vezető a riasztási helyszínére érkezve kivegye a gyújtáskulcsot, miközben a motor tovább jár és a betegtér fűtése, az eszközök töltése tovább működik.
A legmagasabb EU szabványok szerinti biztonság jellemzi az autót. A felépítménynek 20 G-s lassulás/gyorsulást kell kibírnia (ez oldalirányban 10 G-s gyorsulás/lassulás), anélkül hogy a benne lévő bútorzat elmozdulna.A betegtérben temperált hőmérsékletre van szükség a vizsgálatokhoz, és a szállításhoz is – hiszen a kicsi gyermekek teste hamar kihűl. A betegtér hő- és hangszigetelt.
Lengyelországból a rohamkocsi Budapestre érkezik, ahol néhány nap alatt alkalmassá válik a forgalomba helyezésre. Itthon már csak a mentéstechnikai eszközök kerülnek az autóba. Magyarországon a forgalomba helyezés első fázisa az úgynevezett nullrevízó. A budapesti Mercedes-Benz márkaképviselet felülvizsgálja a kocsit és kiadja a forgalomba helyezési engedélyt. Ezt követően a szakhatóság a forgalmi engedélyt és a törzskönyvet is kiállítja, végül pedig rendszámot kap az autó. Az OMSZ megköti a gépjárműre a felelősségbiztosítást, a Cascot biztosítást pedig a Szent Márton Gyermekmentő Szolgálat állja.
2011. április 30-án került sor az új gyermekrohamkocsi átadására a Pappas Auto élményátadó csarnokában. Az egész napos rendezvényen sok-sok fiatal család, gyermek, támogató és alapítványi munkatárs vett részt.
Mercedes-Benz 519 CDI/36 Sprinter ikerkerekes alváz
Össztömeg: | 5000 kg |
---|---|
Sajáttömeg: | kb. 2090 kg |
Tengelytáv: | 3665 mm |
Motor: | 6 hengeres V 72 fok, 2987 cm3, CDI turbo motorirányító rendszerrel, 190 LE/3800 1/min |
Nyomaték: | 440 Nm/1600-2600 1/min |
Fogyasztás: | átlag 12,5 l/100 km |
Végsebesség: | 158 km/h |
Alapfelszereltség: | szervokormány, 4 db tárcsafék, 2 személyes vezetőtér, rádió-előkészítés, normál km-óra, pótkeréktartó hátul az alváz vége alatt, pótkerék, indításgátló, fordulatszám mérő, hátsó vonószem, 6 fokozatú sebességváltó, első kanyarstabilizátor, EURO 5 motor, vezetőoldali légzsák, távirányítású centrálzár, motoros ablakemelő, ABS, ESP, ASR, pánikfék, tachográf nincs, részecskeszűrő, oxidációs katalizátor |
Sajáttömeg mentőkonténerrel: | 3900 kg |
Teljes hossz: | 6500 mm |
Szélesség tükörrel: | 2700 mm |
Legnagyobb magasság: | 2900 mm |
Az OMSZ kötelékében, a modern magyar mentésügyben még soha nem szolgált ilyen teljesítményű és tömegű mentőgépjármű!