A gyermekrohamkocsi villogó lámpákkal halad át a kivilágított Lánchídon.

Budapest útjain száguldó gyermekrohamkocsit mindenki ismeri. Gyerek, felnőtt tudja, hogy az a nagy dobozos, szirénázó autó éppen egy életveszélyes állapotú kisgyermeket szállít a kórházba. De azt kevesen tudják – még az autórajongók sem - hogy belül mi van! Mitől egyedülálló a gyermekrohamkocsi, milyen követelményeknek kell megfelelnie, milyen részei vannak.

Ezt szeretnénk bemutatni úgy, hogy végigkövetjük az új gyermekrohamkocsi gyártási folyamatát. Megtudhatjuk, milyen fázisai vannak a gyártásnak, hol, hogyan és milyen eszközökkel építi több nemzetközi mérnökcsapat, milyen anyagokat és eszközöket raknak bele ahhoz, hogy speciálisan gyermekmentésre legyen alkalmas. Itt találhatsz fotókat a gyártósorról, videókat és érdekességeket egyedi gyártmányú alkatrészekről.

Ha érdekesnek találod és szeretnéd végigkövetni a gyermekrohamkocsi gyártását, gyere vissza oldalunkra minden héten, hogy megtudd, mi történt az autóval a legutóbbi tudósítás óta. Április végén pedig megnézheted teljes valójában!

A csoda-alváz

Villogó lámpákkal egymás mellett áll az új és régi gyermekrohamkocsi.

Öreg járgány...

Tartalék gyermekrohamkocsira azért van szükség, hogy ha a 24 órás szolgálatban lévő kocsi lerobban, azonnal indulhasson a másik.

A jelenlegi gyermekrohamkocsink, amely Budapesten teljesít szolgálatot négy éves, a tartalék kocsi pedig elmúlt hét. A hét éves kocsi idős, sok a futott kilométer benne, fáradt. Nem csoda, csak 2010-ben Budapesten 1596 esethez riasztották a Szent Márton Gyermekmentő Szolgálatot! Így hát eljött az ideje egy új gépjármű beszerzésének.

Új verda?

Az elmúlt 12 év tapasztalata alapján magas elvárásaink voltak a típus kiválasztásakor. A biztonság, a kényelem, az optimális eszköz-elhelyezhetőség és a súly fontos szempontok voltak. Azt szerettük volna, ha az Országos Mentőszolgálat kötelékében olyan autó teljesítsen szolgálatot, amelynek kifogástalan műszaki adottságai vannak és első osztályú betegellátást képes teljesíteni.

Mercedes Benz teherautó alváza a vezetőfülkével és a váznyúlvánnyal

Oh Lord, won't you buy me a Mercedes-Benz?

Biztonsági felszerelés: ABS, ESP, ASR, EBD, 6 légzsák és menetstabilizátor

A megrendelt rohamkocsi alaptípusa Mercedes-Benz 519 CDI típusú alváz. Az alváz a vezetőfülkét és váznyúlványt tartalmazza. Az autó műszaki tulajdonságai, megjelenése, és felkészültsége példátlan a magyar mentésügyben, de Közép-Európában is igen ritka. Az építés folyamata egyedülálló, hiszen az igények is azok voltak. A tervezett 5 tonnás össztömeghez hátsó ikerkerék dukál. Megerősített futómű, fékrendszer és minden menetbiztonsági felszerelés megtalálható benne.

Érintőképernyős betegtéri panel mutatja a rohamkocsi különböző rendszereinek állapotát

A vezetőfülkében és a betegtérben is egyedülálló, központi érintőképernyős panel található. Az osztott panel lehetővé teszi, hogy egyszerre lássa a betegtérben lévő ápoló és a sofőr is az elektronikus fogyasztóeszközök illetve egyéb rendszerek állapotát. Pl.: oxigénpalackok töltöttsége, akkumulátorok állapota, hőmérséklet, megkülönböztető jelzések és kárhelylámpák működése, stb.

Mentő belcsíny

A gyermekrohamkocsi oldalsó irányű tervrajza.

Szabvány és egyediség egy időben

A WAS Európa vezető mentőautó gyártó cége, az általunk rendelt modellt a 2010-es fulldai mentőkiállításon mutatták be.

A végleges jármű nemzetközi kooperatív munka eredménye. A düsseldorfi Mercedes gyárból kikerült alvázat az észak-németországi Wietmarschenbe szállítják, a német WAS - Wietmarscher Ambulance Group üzemébe, ahol a konténer felépítményt szerelik rá.

Maga a felépítmény egy egyedülálló konstrukció, mint műszaki, mint biztonsági, mint betegellátási szempontból. A konténer óriási előnye, hogy egy ilyen felépítmény három bázisjárművet is kiszolgál. Ez azt jelenti, hogy ha az első alváz alatta elhasználódik, akkor a következő két alvázra is vissza lehet építeni. Bár az autó egyedi konstrukció, alkalmazkodni kell a szabványokhoz. Ezek az előírások rendelkeznek arról, hogy az autóban mik a standardok, kellően biztonságos-e, az ülő és fekvőhelyek környékén mekkora ergonómiai teret kell hagyni, baleset esetén mekkora erőhatásnak kell ellenállnia a bútorzatnak.

Betegtér kialakítása

A mentőben végzett munkához hely kell, a berendezésnek el kell férnie és rögzíteni kell minden szállítandó eszközt. A jelenleg futó autónkhoz képest az új kocsiban nagyobb a betegtér. A konténer felépítmény bebútorozásához az autót a lengyelországi Torunba szállítják, ahol az utolsó munkálatokat végzik el rajta. Itt kerülnek az autóba az eszközök falitartói, a bútorok, a pneumatikus hordágyasztal, a légkondicionáló berendezés, illetve a munka befejező részeként, a különleges fényvisszaverő UV matricázás.

A gyermekrohamkocsi hátsó lámpái a kéklámpákkal.

Kifinomult apróságok

Nem ejtettünk még szót az autó mindenki számára ismerős megkülönböztető jelzéséről. A látványos kéklámpák megrendelésekor a budapesti forgalomra fókuszáltunk. A legkorszerűbb megkülönböztető jelzések már nem forgó és villanócsöves lámpákkal működnek. Az autó minden fényt kibocsátó egysége ledes diódás fényforrás, beleértve a biztonságos munkát garantáló kárhelylámpákat is. A korszerűsítés ezen a téren azért is fontos, mert a ledes lámpák energiafelhasználása költséghatékony, így pakolás közbeni üzem során is kíméli az akkumulátort.

Még két nagy újítás: az egyik a nagylátószögű kamera, ami 170 fokban látja a haladó rohamkocsi környezetét és baleset vagy egyéb hiba esetén rögzíti a képet. A másik korszerűsítés a kulcs nélküli üzem, ami lehetővé teszi, hogy a gépjármű vezető a riasztási helyszínére érkezve kivegye a gyújtáskulcsot, miközben a motor tovább jár és a betegtér fűtése, az eszközök töltése tovább működik.

Az összetört gyermekrohamkocsi felborulva egy utcasarkon

Biztonságban a kisbeteg!!

A legmagasabb EU szabványok szerinti biztonság jellemzi az autót. A felépítménynek 20 G-s lassulás/gyorsulást kell kibírnia (ez oldalirányban 10 G-s gyorsulás/lassulás), anélkül hogy a benne lévő bútorzat elmozdulna.A betegtérben temperált hőmérsékletre van szükség a vizsgálatokhoz, és a szállításhoz is – hiszen a kicsi gyermekek teste hamar kihűl. A betegtér hő- és hangszigetelt.

Hazai utakon

Az új gyermekrohamkocsi még matricázás nélkül

Magyarra szabva

Lengyelországból a rohamkocsi Budapestre érkezik, ahol néhány nap alatt alkalmassá válik a forgalomba helyezésre. Itthon már csak a mentéstechnikai eszközök kerülnek az autóba. Magyarországon a forgalomba helyezés első fázisa az úgynevezett nullrevízó. A budapesti Mercedes-Benz márkaképviselet felülvizsgálja a kocsit és kiadja a forgalomba helyezési engedélyt. Ezt követően a szakhatóság a forgalmi engedélyt és a törzskönyvet is kiállítja, végül pedig rendszámot kap az autó. Az OMSZ megköti a gépjárműre a felelősségbiztosítást, a Cascot biztosítást pedig a Szent Márton Gyermekmentő Szolgálat állja.

Rohamkocsi átadó

2011. április 30-án került sor az új gyermekrohamkocsi átadására a Pappas Auto élményátadó csarnokában. Az egész napos rendezvényen sok-sok fiatal család, gyermek, támogató és alapítványi munkatárs vett részt.

A száraz tények

Az új gyermekrohamkocsi

Mercedes-Benz 519 CDI/36 Sprinter ikerkerekes alváz

Össztömeg:5000 kg
Sajáttömeg:kb. 2090 kg
Tengelytáv:3665 mm
Motor:6 hengeres V 72 fok, 2987 cm3, CDI turbo motorirányító rendszerrel, 190 LE/3800 1/min
Nyomaték:440 Nm/1600-2600 1/min
Fogyasztás:átlag 12,5 l/100 km
Végsebesség:158 km/h
Alapfelszereltség:szervokormány, 4 db tárcsafék, 2 személyes vezetőtér, rádió-előkészítés, normál km-óra, pótkeréktartó hátul az alváz vége alatt, pótkerék, indításgátló, fordulatszám mérő, hátsó vonószem, 6 fokozatú sebességváltó, első kanyarstabilizátor, EURO 5 motor, vezetőoldali légzsák, távirányítású centrálzár, motoros ablakemelő, ABS, ESP, ASR, pánikfék, tachográf nincs, részecskeszűrő, oxidációs katalizátor
Sajáttömeg mentőkonténerrel:3900 kg
Teljes hossz:6500 mm
Szélesség tükörrel:2700 mm
Legnagyobb magasság:2900 mm

Az OMSZ kötelékében, a modern magyar mentésügyben még soha nem szolgált ilyen teljesítményű és tömegű mentőgépjármű!

Támogatók