Szent Márton Gyermekmentőszolgálat Közhasznú Alapítvány

Navigációs menü

Navigációs menü átugrása

Ön itt van: Főoldal > Felszerelés > Az új gyermekrohamkocsi - 2007 áprilisától

Az új gyermekrohamkocsi 2007 áprilisától

A Babakocsi impozáns és robosztus külseje

A Babakocsi impozáns és robosztus külseje. (foto: www.policecars.hu)

A Babakocsi impozáns és robosztus külseje
"Mindjárt megszületik!" - A WAS Poland üzeméből kikukucskál az új gyermekrohamkocsi.

"Mindjárt megszületik!" - A WAS Poland üzeméből kikukucskál az új gyermekrohamkocsi.

Az új gyermekrohamkocsi több szempontból is úttörő a magyar mentésügyben. Ez az első WAS Group által magyarországi megrendelésre készített mentő, valamint az első 3.5 tonna alatti dobozos felépítményű mentő az OMSZ kötelékén belül.

Az alapjármű egy VW Crafter 35, 2.5-I-TDI alváz, amelyre a mentő felépítményt az alapítvány specifikációja szerint a német WAS - Wietmarscher Ambulance Group -lengyelországi gyára, a WAS Poland építette rá. A jármű az EU-s besorolás szerint C típusú rohamkocsi. Legnagyobb megengedett tömege nem haladja meg a 3500 kg-t, így B kategóriás jogosítvánnyal (és természetesen PAV I. vizsgával) vezethető. A mentő minden európai szabványnak megfelel.


Konténer felépítmény

A fuldai nemzetközi mentőskiállításon a WAS is bemutatta azt a koffert, amelynek fala alumínium lemezek és poliuretán műanyag összepréselésével jött létre. Hihetetlenül kemény, ellenálló "szendvics", de súlya igen kicsi. A mentő kofferje ezután pontosan úgy áll össze, mint egy műanyag makett. Alkotó elemei lapra szerelten érkeznek meg a német gyárból, ahol az összes nyílást lézer technológiával már kivágták. Az összeállítás egy daru én sok-sok ragasztó segítségével történik. A doboz valamennyi oldalát ragasztják, csavarokat, szegecseket nem találunk bennük. A ragasztott koffer erős, stabil ezért valamennyi szabványos törésteszten megfelelt, így teljes biztonságot nyújt a benne utazóknak.


A légrugó, a laprugó és a gázteleszkóp elhelyezkedése.

A légrugó, a laprugó és a gázteleszkóp elhelyezkedése.

Futómű, lengéscsillapítás

A jármű elejében megerősített futómű van. A hátsó felfüggesztés érdekes megoldást tartalmaz. A gyári megerősített futómű laprugót és gázteleszkópot tartalmaz, amelyek mellé a WAS Poland egy szabályozható nyomású légrugót tett. A légrugók állapota az első ülés mögötti nyomásmérő órán ellenőrizhető. Itt lehet leengedni a nyomásból vagy egy szabvány benzinkúti nagynyomású levegőfújóval után tölteni. Az eredmény lenyűgöző. Kiváló lengéscsillapítás. Minimális rázkódás, kiváló menetstabilitás.


A láthatóság fontos!

A láthatóság fontos!

Federal Escape fényhíd 6 villanócsővel.

Federal Escape fényhíd 6 villanócsővel.

A futó sárga fények között látható a tolatókamera, a széleken pedig a két kárhelylámpa.

A futó sárga fények között látható a tolatókamera, a széleken pedig a két kárhelylámpa.

Fények

Az új Babakocsi megkülönböztető jelzései látványosak, megtervezésükkor a budapesti forgalomra fokuszáltunk.

A vezetőfülke felett egy Federal Signal P8000 fényhíd látható, oldalanként 3-3 villanócsővel, dupla villanással oldalanként váltakozva. A belső csövek előre, a középső csövek 30 fokban kifelé, a szélső csövek 45 fokban kifelé állnak, így a kereszteződés felé érkező mentő megkülönböztető jelzése 30-60 fokos szögben is jól látható. A fényhíd közepére, a jármű helyzetjelző világításához kapcsolt, "AMBULANCE" táblát építettek be. Mondjuk úgy, hogy hangulati elem, bár az éjszakai közlekedésnél informatív és szép is.

A babakocsi elején, elegánsan a hűtőrácsba ágyazva két, kék színű Federal Signal GL1F típusú, 60 LED-es villanófény látható. Mivel a fényhíd magasan van, a szúrófény a közvetlenül előttünk haladókat figyelmezteti az mögöttük érkező mentőre. Nappali fénynél is igen hatásos. Az első sárvédők felett jobb és bal oldalt oldal irányba villanó Federal Signal MicroLed Sputnikot látni. Bár csak 3-3 LED-et tartalmaznak, fényük igen erős. A cél, hogy a mentő orr része egy másik, nagyobb jármű (pl. busz) mellől kibukkanva azonnal látszódjék. A doboz mindkét oldalán fent látható Federal Signal GL1F típusú, 60 LED-es villanófényeknek a kereszteződésen való áthaladáskor van szerepük. Fényük távolról is jól látszik.

A hátsó fronton az ajtó felett két Federal Signal LE-106 villanócsöves kéklámpa található. Különlegesség az ajtók felett található sárga futó fény. A vezetőülésből kapcsolható és többféle üzemmódban is működik. Parkoláskor jelzi az arra haladóknak, hogy melyik irányból kerülhetik ki a mentőt vagy azt, hogy a mentő az utcát teljesen elfoglalja és nem érdemes behajtani. A távolról is nagyon jól látható sárga futó fény ugyancsak fontos autópályán vagy autóúton történő mentéskor. Nyugat-Európában már jól bevált, mi a hollandoktól lestük el.

A biztonságos munkát hat, egyenként 150 wattos kárhelylámpa segíti. Oldalanként kettő-kettő. Előnyük, hogy a lámpák nem csak a vezetőülésből, hanem az oldalajtótól és a hátsó ajtótól is kapcsolhatóak, a kocsi helyzetjelző világításától függetlenül.

A hátsó fronton látható kettőzött helyzetjelző lámpa, a jobb és bal oldalon fent látható magasságjelző fény és a sárga oldalfények este igazán feldobják a Babakocsi külsejét.


A Martin-Horn kürtök jellemző hangjára jobban odafigyelnek a közlekedők.

A Martin-Horn kürtök jellemző hangjára jobban odafigyelnek a közlekedők.

Hangok

A Babakocsi Federal fényhídjában egy 100W-os hangszóró helyezkedik el. A vezérlő egység egy AS 320-as. Ezt lehet, hogy a jövőben egy kicsit felfejlesztjük. A vezetőfülke tetején bal és jobb oldalra 2-2 Martin-Horn 2297 GM típusú légkürt került felszerelésre. A kompresszor a jobb elő ülés alatt van és két hetente ellenőrizni kell az olajszintjét. Hát, van hangja, az biztos!


A WAECO nagylátószügű, tű éles képe.

A WAECO nagylátószügű, tű éles képe.

Tolatókamera

A biztonságos hátramenetet egy WAECO RV-27/N típusú tolatókamera biztosítja, amely infra LED-ek segítségével éjszaka is kiváló képet ad a mögöttünk lévő útszakaszról. Az integrált, vízálló mikrofon segítségével pedig kiváló minőségű hangot is hallunk a kocsi mögül. Az LCD monitort a kormány előtt helyezték el a műszerfalon.


Nincs többé hajlongás! A belső méretet jól érzékelteti, hogy az orvos és az ápoló a hordágy két oldalán kényelmesen elfér. Természetesen felcsukott, falra fordított oldalsó székekkel. Az ágy fejvégénél is hatalmas hely van a segédkező gépkocsivezetőnek.

Nincs többé hajlongás! A belső méretet jól érzékelteti, hogy az orvos és az ápoló a hordágy két oldalán kényelmesen elfér. Természetesen felcsukott, falra fordított oldalsó székekkel. Az ágy fejvégénél is hatalmas hely van a segédkező gépkocsivezetőnek.

Méretek

Az új gyermekrohamkocsi méretei impozánsak. Mivel a kéklámpák nem állnak ki a karosszériából, hanem annak síkjain belül vannak felépítve, a jármű teljes mérete közel azonos a hasznos méretekkel. Magassága az antenna nélkül 290 cm, a betegtér magassága közel 200 cm, így a legmagasabb mentős is kényelmesen, felegyenesedve dolgozhat a járműben. 240 centiméteres szélességének köszönhetően, a betegtérben a hordágy kényelmesen körülállható. A jármű hossza 660 cm, ebben jelentősen eltér a Sprinterektől. Mondhatni, kilóg a sorból. Aki ismeri a Központi Mentőállomást, annak biztosan meglepetés lesz a hír, de az új Babakocsi befér a mosóba!


A pult felülete hatalmas, kényelmesen lehet rajta dolgozni. A pult világításáról három ledes szpot gondoskodik.

A pult felülete hatalmas, kényelmesen lehet rajta dolgozni. A pult világításáról három ledes szpot gondoskodik.

Kihúzható szekrény, fiókok és gyógyszertartó szekrény. Bőséges a hely a tároláshoz. A szekrény felett az automata klíma vezérlőpanelja látható.

Kihúzható szekrény, fiókok és gyógyszertartó szekrény. Bőséges a hely a tároláshoz. A szekrény felett az automata klíma vezérlőpanelja látható.

Ápolói ülés, magas fejtámlával. Fent a belső világítással szerelt szekrénykék láthatók.

Ápolói ülés, magas fejtámlával. Fent a belső világítással szerelt szekrénykék láthatók.

Felnőtt és gyermek vákuum matrac, végtag vákuumok, Stifneck, Ferno kerekesszék és gerincágy. Bőven beférnek az oldalszekrénybe.

Felnőtt és gyermek vákuum matrac, végtag vákuumok, Stifneck, Ferno kerekesszék és gerincágy. Bőven beférnek az oldalszekrénybe.

A lenyitott székek és a hordágy elhelyezkedése.

A lenyitott székek és a hordágy elhelyezkedése.

Tágas belső tér, bútorzat

A kofferben jobb és bal oldalon egy-egy WAS gyártmányú felcsukható szék található, amelyhez természetesen 3 pontos biztonsági öv tartozik. A székek támlája ugyan nem dönthető, de az ülőrész csukható, a szék pedig teljesen a falra fordítható. Igény szerint menetirányba vagy a hordágy felé fordítva, illetve a kettő közötti állásban is használható. Az ápolói szék lehajtásakor a háttámla alsó része előre mozdul, így alakul ki az ergonómiailag megfelelő ülő alkalmatosság. A fejtámla kihúzható és a fejtetőig ér. Az üléshez kétpontos biztonsági öv tartozik. A szekrények elrendezése már ismert a korábbi babakocsiból is. A kihúzható szekrény érdekessége, hogy a polcrendszere főleg kivehető plexi dobozokból áll. Mind a töltés, mind a takarítás könnyebb. A fiókos pult legalsó részében Thermo-box található, amely 35 foknál automatikusan kikapcsol.

A bútorzat műanyagból készült. Egyetlen szálka fa vagy farost sincs a szerkezetben. Ennek oka, hogy a fa vagy farost alapú anyagok nem mennek át törésteszteken így nem felelnek meg az európai uniós szabványoknak.

A pult felülete hatalmas, bőven van hely dolgozni. A mosdó fedett, csapját elektromos motor működteti. Egy zöld visszajelző lámpával is ellátták, így ha bekapcsolva marad a csap, csukott állapotban is jelezi. A pult felett két nyitható szekrény található, belső világítással. Itt a légzőköröket, a ballonokat és a maszk garnitúrákat tartjuk. A pult érdekessége a lapos, nyitható irattartó fiók. A pult jobb alsó felében minden irányból hozzáférhető az orvosi táska. A többi táska azonban csak a nyitott ajtó felől érhető el, így ezek egy esetleges baleset bekövetkeztekor nem tudnak az utastérben elszabadulni.

A betegtér hátsó részében, az oxigén szekrény felett egy redőnyös tárolóhely van. Látható, hogy a koffer jobb és bal oldalán is van egy-egy kívülről nyitható szekrény. Az egyik a rögzítő eszközöket, a másik az oxigén palackokat rejti. Az oxigén palackok reduktorához a betegtérből is hozzáférünk egy kis nyitható, plexi ablakon át.

Az orvosi műszerek a bal oldali falon sorakoznak. Mögöttük egy speciális fém tartófal látható. Csak erre szerelhetők fel biztonságosan a nagy súlyú műszerek. A falon látható a Lifepak12, Propaq LT monitor, a Newport HT50 respirátor, a Laerdal LSU szívó, 2 darab B.Braun Compact 100 fecskendős pumpa, 2 darab B.Braun Space fecskendős pumpa, 1 darab B.Braun Space volumetrikus pumpa. A töltést a 12V-os és 230V-os aljzatokból végezhetjük.

A tágas belső térre jellemző, hogy hét álló felnőtt személy kényelmesen beszélgethet benne.

Az oxigén szekrényben biztonságosan rögzített palackok és tűzoltó készülék van.

Az oxigén szekrényben biztonságosan rögzített palackok és tűzoltó készülék van.

Az oxigén feletti redőnyös szekrény a betegtérből használható. A palackokhoz a nyitható plexi ablakon keresztül férünk hozzá.

Az oxigén feletti redőnyös szekrény a betegtérből használható. A palackokhoz a nyitható plexi ablakon keresztül férünk hozzá.

Az ampullatartókat magunk készíttettük, lézer vágott plexi lapokból. Nagyon elegáns és időtálló.

Az ampullatartókat magunk készíttettük, lézer vágott plexi lapokból. Nagyon elegáns és időtálló.

A táskák elrendezése. Alul a Durasol orvosi táska, mellette 2 literes oxigén és kruppos táska, fent a nagy reanimációs hátizsák és az égési-kötszeres hátizsák.

A táskák elrendezése. Alul a Durasol orvosi táska, mellette 2 literes oxigén és kruppos táska, fent a nagy reanimációs hátizsák és az égési-kötszeres hátizsák.


A Stryker és a Hydropuls tökéletes páros.

A Stryker és a Hydropuls tökéletes páros.

A hordágy feletti tetőkonzol.

A hordágy feletti tetőkonzol.

A fejvégi bolygókerék a váz tetején lévő zárral egyszerűen stabilizálható.

A fejvégi bolygókerék a váz tetején lévő zárral egyszerűen stabilizálható.

A hordágy

Hosszas töprengés után úgy döntöttünk, egy Stryker M1 mellett tesszük le a voksunkat. A hordágy egy WAS Poland gyártmányú Hydropuls nevű pneumatikus tálcán nyugszik. A tálca tulajdonságai közül megemlítendő a kis méretű lábazat, amely könnyen takarítható és bőven hagy helyet a hordágy mellett álló személy lábának is. A hordágy tálca oldalirányba és függőlegesen is mozgatható. Külön kapcsoló biztosítja, hogy az ágyat gyorsan a rugóztatott középállásba hozzuk. A fej és lábvégek kb. 40 fokig dönthetőek. Az tálcát bármilyen elmozdítást követően egy gombnyomással alapállapotba hozhatjuk. A Stryker M1 33 kilogramm, 197 cm hosszú és a teherbírása 228 kilogramm. A felső rész egy mozdulattal leemelhető a keretről. Négy figyelemre méltó előnyt találtunk a korábbi ágyakhoz képest: a hordágy síkjában összecsukható oldalsó korlát, amely révén nincs oldalsó helyigénye a korlátnak. A négy bolygókerék, amelyek jó manőverezést biztosítanak de könnyen fixálhatóak vagy fékezhetőek. A fejvégi lábazat véletlen becsukását megakadályozó biztonsági gomb, amelyet a hordágy betolásakor lehet használni. Végül a fejvégi hosszított fogantyún elhelyezett lábkioldó ravasz. Pocakosok ápolók figyelem! Ez utóbbinak szerkezetnek köszönhetően a hordágy megemelésekor nem kell a beteg fejét a hasunkba passzírozva kínlódni. Egyszerű, de praktikus megoldás. A Strykeren még két kinyitható infúziós állvány is található valamint a lábrész is külön felhajtható a lábfejnél vagy a térdnél.

És még valami! Mivel nem oxidált alumíniumból készült, nem fogja meg a ruhánkat két év múltán és nem zörög. Apró örömök.

A hordágy feletti konzolon találhatóak a Hydropuls kezelő gombjai. Mellettük világításkapcsolók, szellőző kapcsoló és jelzőcsengő látható. A konzol tartalmazza a Weimann WM22200 típusú oxigén adagolót is. Ezen külön nagynyomású csatlakozó is van a lélegeztetőgép számára. (Ilyen csatlakozó az oldalfalon is van kettő.) A konzolon infúziótartók és spotlámpák kaptak helyet.


Belső világítás, fűtés, hűtés

A betegtér világításáról 8 neoncsöves lámpa (oldalfalon) 4 spotlámpa (plafonkonzolon) 3 LED spotlámpa (pult felett) és egy szellőzőbe integrált, ajtónyitásra kapcsoló hagyományos lámpa gondoskodik. A hűtést egy vezetőtértől függetlenített automata klíma végzi. A fűtést parkoló állásban, 230V-ra csatlakoztatva villanyfűtő, menet közben meleg vizes fűtő, álló helyzetben Webasto kályha biztosítja. Ez utóbbi a hűtővizes kört fűti, így a motort is melegen tartja. Valamennyi fűtőegységnek termosztátos vezérlése van a betegtérből.


Műszaki adatok

Alapjármű típusa Volkswagen Crafter 35
Motor típusa 2.5-I-TDI
Teljesítmény 120 kW/163 LE
Hengerek száma 5
Befecskendezés Common-rail közvetlen befecskendezésű
Lökettérfogat, ccm 2459
Forgatónyomaték, max. Nm 1/perc-nél 350/2000
Váltó 6 fokozatú, manuális
Maximális sebesség 160 km/h
Tengelytáv 3665 mm
Önsúly (teljes felépítmény, felszerelve) 3260 kg
Megengedett legnagyobb össztömeg 3500 kg
Biztonsági felszereltség ESP, ABS, ASR, 4 légzsák
Légkondicionálás Climatic - automata klíma a vezetőtérben és a betegtérben

Copyright © 1998-2016 Szent Márton Gyermekmentőszolgálat Közhasznú Alapítvány. Minden jog fenntartva.